Wednesday, June 17, 2009

matrik vs uitm
dah masuk mggu ke 2 aku di uitm merbok
tetiba family ku call n gtau surat tawaran matrik smpai
huhuhu
terkejut aku
tp x le sgt sbb 2 3 hari blum tu kwn2 aku yg apply utk rayuan matrik pun dah trima surat dh
aku dpt twaran kat matrik penang
mulanyer aku wat x kisah je le sbb aku dh pun berada kat uitm nie
malas le nak pikir pasal matrik2 nie
adoih!!
mggu ketiga aku balik umah!!!
jeng3
konflik mula terjadi
mak cik aku yg keja kat matrik penang pggl aku
dia gtau yg dia g tnya pnsyarah sal PDT kat matrik yakni program 2 tahun kat matrik, mulanyer dia x benarkan aku g sana sbb dia kata buang masa tp bila dia bincang ngn 2 3 org pensyarah dia.. dia sruh plak aku g
huhuhuhuhu
aku dlm dilema
xtau nak pilih mana satu
family belah ayah aku suma sruh g matrik
sruh bljar jd doktor
so bermula saat itu
otak ku hnya memikirkan ini..
matrik ke uitm?
doktor ke peguam?
penang ke kedah?
bio ke law?
cita2 ke bakat?
ikut kata org ke kata hati?
kwn2 ke diri sndiri?
dek kerana buntu bebenar memikirkannyer
aku wat le solat istiqarah
cehhh
kot2 malam tu dpt le mimpi yg mana yg baik
tp aku x mimpi pe2 pun
mybe solatku x khusyuk btul2 ku
heeeeeee
aku gtau kat mak aku
mak aku gelak je
adeh2
then mak aku ckp
mak ada petua org tua2
kalu xtau nak wat keputusan antara dua bnda
aku pun ikt le cara mak aku tu
aku ambik dua helai kertas yg sama besar
satu tulis matrik n satu lg tulis uitm
pastu selawat byk2 n brdoa agar Allah brikan petunjuk
then aku pun letak le kertas tu dlam besen yg berisi air
menurut mak aku
selalunye pilisan yg tepat adalah kertas yg timbul n bukannyer yg tenggelam
nak tau apa yg jd?
2 2 krtas x tenggelam
terkejut aku
lama aku tunggu
last2 aku ambik kertas len aku wat bnda yg sama cm td tu
tp malangnyer
sama je
empat2 kertas tu x tenggelam
aku pun apa lg
nangis le
hhuhuhuhuhu
dah buntu abis dah
bila abah aku blik kerja
aku aku tnya le nape nangis
so aku pun cita le pe yg terjd
abah aku senyum je
pastu dlm perjalanan nak hntar aku ke uitm nie blik
abah aku kata cm nie kat aku
angah, cam nie le
angah ibaratkan macam nie
ada le sorng tu yg angah nak sgt2 kat angah tp dia x minang angah pun, bial dia x minang angah kecewa
n tiba2 ada org len yg meminang angah n bila angah terima org yg mula2 angah suka tu nak minng angah blik
apa angah rasa? mesti le angah dah xmau kan.
so, kita ibaratkan le matrik n uitm tu mcm nie..
kita pilih le mana yg dtg dlu.
aku pun berhnti menangis n mula rasakan nie yg terbaik utk ku
n Allah hnya mau mgujiku
nie yg Allah sediakan utk ku
so aku pun pilih le utk terus dia Uitm nie..
InsyaAllah nie le jalanku
YA Allah moga aku akan berjaya di sini dgn rahmatMu!

No comments:

Post a Comment